Az újgenerációs ERP rendszerek 7 ismertetőjegye

Az ERP rendszerek rengeteget fejlődtek az elmúlt években, ezért egyre több kis- és nagyvállalkozás dönt vállalatirányítási szoftver használata mellett. Milyen változások történtek, és melyek a modern ERP rendszerek legfontosabb ismertetőjegyei? Alábbi cikkünkből pontosan kiderül!

1. Nyílt forráskódú fejlesztés

A mára egészen népszerűvé vált nyílt forráskódú fejlesztési módnak köszönhetően drasztikusan csökkenthetők, de akár teljes egészében meg is szüntethetők a licenszdíjak. A korábbi borsos árakhoz képest, amikor egy rendszer bevezetési költségével a licenszdíj közel azonos értéket képviselt – kitéve a teljes projekt költségvetésének akár 50%-át -, ma már ez szinte teljesen elhanyagolható tényező lett. A kedvező havidíjas konstrukciók megjelenése mellett pedig még inkább háttérbe szorultak a tényleges árak.

2. Felhőben futnak és bármilyen böngészővel elérhetők

Régebben még bonyolult és hosszadalmas kliens telepítések, illetve beállítások kellettek ahhoz, hogy egy adott számítógépről futtatni lehessen egy ERP rendszert. Telefonról és PDA-król pedig szinte lehetetlen volt a feladat, hacsak a vállalkozások nem fordítottak hatalmas erőforrásokat a kompatibilitás fejlesztésére.

Azonban a mai webes fejlesztési technológia, ami egy internetes böngészőből elérhetővé tesz egy adott rendszert, szinte gordiuszi csomóként meg is oldja a különböző platformokon, többek között a tableten és telefonon való futtathatóságot is – mindezt különösebb beavatkozások nélkül.

3. Beépített kommunikációs funkciók hada áll rendelkezésünkre

Az előző generációs ERP rendszerekben a csapatmunka támogatása még nem kapott igazán prioritást, mert az alapfolyamatok megoldására koncentráltak. Legfeljebb annyit tudhattunk meg egy rendelésről, hogy ki hozta azt létre, illetve ki módosította utoljára, és mikor. Esélyünk sem volt rá, hogy más kollégákkal az adott rendelésről egyeztessünk és feladatokat adjunk át egymásnak az ERP rendszeren belül, vagy éppen priorizáljuk és a naptárunkba tegyük mint elintézendő tevékenységet.<br>

A teendőinket mindig fejben vagy cetliken kellett számon tartanunk, vagy éppen dupla adatrögzítéssel az ERP mellett futó külön alkalmazásokban. Szerencsére ennek a korszaknak ma már vége, ugyanis napjainkban egy újgenerációs ERP már tökéletesen készen áll arra, hogy minden adategységével kapcsolatban (pl. ügyfél, ajánlat, rendelés, szállítások) tudjunk a háttérben kommunikálni a kollégákkal, esetleg az érintett külsős partnerekkel vagy magával az ügyféllel.

Ma már a kommunikáció bármely fajtája (pl. e-mail, feladat, naptár bejegyzés, jóváhagyások, belső jegyzetek, vagy csatolt fájlok) az adott ERP-s adathalmazhoz van kötve, ami bármikor azonnal elérhető. Ez tengernyi időt spórol a munkatársaknak, és jelentősen felgyorsítja az ügyintézést, hiszen nem kell körülményes adatkereséssel tölteni a drága időt.

4. Minden folyamatot egyetlen rendszer old meg

Habár az elmúlt 20 évben az integrált rendszerek már elkezdték bontogatni a szárnyaikat, de a vállalkozások valójában egy hagyományos ERP rendszer mellett még sok más rendszert is üzemeltettek a teljes működési folyamataik kezelésére. Jellemzően külön szoftvereket alkalmaztak a CRM funkciókra és a könyvelésre, az irodai ügyviteli vagy ügyfélszolgálati feladatok ellátásához pedig további programokat kellett futtatni.

Mára viszont elértük – legalábbis a KKV szektorban biztosan -, hogy egy cégnek csupán egyetlen ERP rendszerre legyen szüksége, és a számlázástól kezdve a CRM-ig és a raktárkezelésig vagy éppen a weboldala karbantartásáig mindent egy környezetben tudjanak kezelni a munkatársak.

Ráadásul a mai fejlesztési elvek szerint az egymással kompatibilis alkalmazásokban való gondolkodással olyan integrált rendszereket állíthatunk össze személyre szabottan, amely tényleg mindent tud, miközben csak azért a funkcióért fizetünk, amire valóban szükségünk van. Régebben ez a modularitás is csak látszat volt, hiszen maximum arról volt szó, hogy jogosultsági szinten kikapcsoltak egy adott modult, amit nem kértek az ügyfelek, azonban az a háttérben továbbra is ott maradt, és foglalta a rendszer erőforrásait – ma már ilyen nincs!

5. Látványos grafikát és színvonalas felhasználói élményt biztosítanak

A modern informatika a megjelenítés terén is hatalmas változásokat hozott el számunkra. Amíg a 90-es évekig csak a funkcionalitás volt mérvadó, és a szöveges felületen dolgozó felhasználóknak még fejből kellett tudniuk egy-egy menüpont kódját, addig ma már felhasználóbarát grafikus felület (GUI) könnyíti meg a dolgunkat, ami kényelmesebb és ergonomikusabb munkavégzést eredményezett. Mára már a grafikus kialakítás külön szakmává fejlődött, kiemelt figyelmet kap egy rendszer fejlesztésekor a UX (user experience) megtervezése, sőt ez lett az egyik sarkalatos versenytényező is a folyamatosan bővülő és változó ERP piacon.

6. Egyszerűbb riportolást és adatlekérést tesznek lehetővé

Még soha nem volt olyan egyszerű adatokat kinyerni egy ERP rendszerből, mint napjainkban. A vezetői kiértékelésekhez és a döntéshozáshoz szükséges adatok megjelenítését és összegzését rengeteg beépített és kifejezetten felhasználóbarát funkció biztosítja. Ezeket az adatokat pedig bármilyen formában, például Excel táblázatban is exportálhatjuk a rendszerből.

A beépített grafikonos és Gantt-diagramos megjelenítések minden adatot könnyen átláthatóvá tesznek, az automatikusan és rendszeresen, e-mailben elküldött vezetői kimutatások pedig még kényelmesebbé teszik az ellenőrzést, illetve a tervezési folyamatokat is.

7. Integrálhatósággal rendelkeznek

A technológia fejlődésének köszönhetően mára olyan szabványos adatkapcsolati megoldások (pl. API) jöttek létre, amelyek messze túlmutatnak a korábban megszokott, egyszerű szövegfájlokon vagy az xml-eken keresztüli adatátadásokon. Így a különböző rendszerek közötti adatmozgásokat sokkal könnyebben és gyorsabban meg lehet oldani, ráadásul akár valós időben, így felhasználói oldalról akár egyetlen rendszerként is megjeleníthetők a folyamatok.

Az újgenerációs ERP rendszerek végre igazán felhasználóbarát élményt biztosítanak a vállalkozások számára. Könnyen kezelhetők, személyre szabhatók és bárhonnan elérhetők, aminek köszönhetően a bevezetésük minden cég életét megkönnyíti. Ha a fenti ismertetőjegyeknek megfelelő szoftvert keres, válassza a Flectra ERP rendszert!