A vírus okozta rendkívüli és egyben tragikus helyzet, páratlan innovációs potenciált is jelent a magyar gazdaság technológiai szempontból kevésbé fejlett szereplői számára. Az eddig zömében offline működő a digitális eszközöktől elzárkózó, a fejlesztést problémaként megélő cégvezetők most elementáris erővel érzik, hogy be kell lépniük a digitális világba. A változás most már nem halogatható tovább egyetlen ágazatban sem. Az elmúlt hetek tapasztalatairól és a vészhelyzeti stratégiáról számol be Kott Ferenc a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Informatikai Kollégiumának elnöke.
Az eddigi digitalizációt ösztönző, pénzügyi és szemléletformáló programok, most nagyon kézzelfogható előnyt jelentenek az időben ébredők számára. Az MKIK és az ITM által közösen indított Modern Vállalkozások Programja (MVP) és a hozzá kapcsolódó pénzügyi pályázatok (pl. GINOP 3.2.2) eddig közel húszezer céget segítettek versenyképesebbé válni, és akaratlanul is felkészülni egy ilyen váratlan helyzetre, ahol a digitalizált működés ennyire nélkülözhetetlenné válik.
Több százezer kkv és mikrovállalkozás viszont még nem tette meg a szükséges lépéseket és most nehezített pályán kell egyszerre több kihívással is szembesülniük. Az offline világban működő cégek számára a mostani helyzet egy fizikai hasonlattal élve a digitális ősrobbanáshoz hasonlítható, amikor a működésüket teljesen új alapokra kell helyezniük egy kiszámíthatatlan és instabil gazdasági környezetben. Hirtelen kell megtanulniuk a home office, az online ügyintézés és csoportmunka, az e-kereskedelem, a felhő logikáját, gyakorlati használatát és kockázatait.
MOST TÖMEGESEN KEZDIK EL HASZNÁLNI AZ ÁLTALUK EDDIG ISMERETLEN TECHNOLÓGIÁKAT, EHHEZ SÜRGŐS TÁMOGATÁSRA VAN SZÜKSÉGÜK A TUDÁS ÉS AZ PÉNZÜGYI FORRÁSOK TERÉN IS.
A Modern Vállalkozások Programja (MVP) évek óta segíti a vállalkozások digitalizációját (erről korábbi cikkünkben írtunk részletesen), az ország minden megyéjében jelenlévő tanácsadói hálózata és a program 700 informatikai szállítója most nagyon hasznos és közvetlen segítséget tud nyújtani a bajba jutott cégek számára. A kialakult helyzetre a program gyorsan reagált, digitális segélyvonalat hozott létre, elkezdte összegyűjteni a kkv specifikus (B2B) digitális felajánlásokat és az ágazati tapasztalatokat (erről pedig itt olvashat bővebben). Ehhez a munkához a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Iparai Tagozata is csatlakozott, mivel a mostani helyzetben az eddigi területi korlátozásokon túlmutató megoldásokra is szükség lesz.
(A Modern Vállalkozások Programja és a hozzá csatlakozó pénzügyi eszköz pályázatok csak a kevésbé fejlett régiókban voltak eddig elérhetők az uniós korlátozások miatt, de most a budapesti és Pest-megyei cégek is hasonló problémákkal néznek szembe, ezért számukra is biztosítani kell a segítséget)
A felmérés és az ágazati tapasztalatok alapján az MKIK Informatikai Kollégiuma és az MVP a következő intézkedéseket tartaná hasznosnak a helyzet gyors és hatékony kezelése érdekében. A javaslatok a kormány már bejelentett gazdasági mentőcsomagjára tekintettel készültek.
A vázolt pályázati források és a közvetlen szakértői támogatás, nagyon hathatós segítség lehetne a most bajba jutott cégek számára, hogy a digitalizáció valóban átsegítse őket ezen a történelmi léptékű válságon.
A szerző az MKIK Informatikai Kollégiumának elnöke.
Címlapkép: Shutterstock
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
pll_language | 1 year | Polylang sets this cookie to remember the language the user selects when returning to the website and get the language information when unavailable in another way. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
_gat_gtag_UA_* | 1 minute | Google Analytics sets this cookie to store a unique user ID. |
_gid | 1 day | Google Analytics sets this cookie to store information on how visitors use a website while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the collected data includes the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded YouTube videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
test_cookie | 15 minutes | doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos. |
yt.innertube::nextId | never | YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
Murloc7A6B62905CA54C13DCDD11A0962E47EC21BBA94193C61D5987195FF6B7CAB838 | 1 day | Description is currently not available. |
SiteMapId | session | Description is currently not available. |
SWLOCALE | 30 years | Description is currently not available. |
SWSESSIONID | session | Description is currently not available. |